Poikkeava blogi eli savolaisittain poekkeeva loki on osio josta löydät kirjoituksia Savo Volleystä, lentopallosta ja kaikesta muusta mielenkiintoisesta maan ja taivaan väliltä.

Fysiikkavalmennus - tärkeä osa menestyksestä

 Risto Savolainen   01.01.2020, 17.39
 

”Urheilijan pitää näyttää urheilijalta”, lausui Mister Timo Leikas Pielaveden Sammon kauden avausristeilyllä kaudella 2017-2018, kun hän nousi paljusta ja esitteli massiivisia hauiksiaan tuttuun tapaansa. Nyt parin vuoden jälkeen tuo lausahdus on muuttunut omassa mielessäni yhdeksi fysiikkavalmennuksen kulmakivistä. Enkä nyt tarkoita että kaikilla pitää olla yhtä isot tykit kuin Ellillä.

 Toinen kausi Savo Volleyn fysiikkavalmentajana on minulle paljon helpompi kuin ensimmäinen. Joukkueen runko pysyi samana, joten iso osa joukkueesta on tuttua porukkaa. Pelaajan ominaisuudet olivat minulla tiedossa, kun aloitimme joukkueen kanssa fysiikkaharjoitukset toukokuussa. Ja kautta ajatellen on ollut todella tärkeää, että pääsimme harjoittelemaan jo aikaisin keväällä.

 Isot linjat, joiden päälle rakennan fysiikkaharjoittelun, ovat peruskunto, räjähtävyys, liikkuvuus ja kehonkoostumus. Visioni on, että valmennettavani ovat täysin ylivertaisia muihin verrattuna edellä mainittujen ominaisuuksien osalta. Jokaisen suomalaisen lentopalloseuran tulisi mielestäni tähdätä siihen, että pelaajia kehitetään kohti maajoukkuetta. Ei maajoukkuetason fysiikasta ainakaan haittaa ole kenellekään.

Minkä ikäisenä tämä taso yksittäisen urheilijan kohdalla saavutetaan, onkin sitten toinen asia. Toki tässä on tärkeää tiedostaa pitkäaikaisen harjoittelun merkitys. Yhdessä kesässä saadaan paljon hyvää aikaiseksi, mutta pahimmillaan siinä voidaan tuhota yksittäisen urheilijan kausi tai jopa ura.

Peruskunto on kaiken pohja. Kausi on pitkä. Se sisältää nelinkertaisen sarjan, paljon harjoituksia, Suomen Cupin, europelit ja kevään pudotuspelit.

Peruskunto vaikuttaa merkittävästi palautumiskykyyn, ja auttaa keskittymään. Jokainen voi vaikka kokeilla yksinkertaisesti muistelemalla kertotauluja leposykkeillä ja maksimisykkeillä.

 Palautumisen merkitys näkyy pelin sisällä yksittäisissä palloissa. Erätauon aikana tapahtuvasta palautumisesta riippuu, kuinka hyvävoimaisena pelaaja jaksaa seuraavassa erässä taistella pitkänkin pallorallin, joka saattaa sisältää useita räjähtävyyttä vaativia suorituksia.

 Palautumiskyky heijastuu myös osaksi loukkaantumisiin, etenkin niihin jotka ovat rasitusperäisiä. Toki myös pelissä ja harjoituksissa väsyneenä esiintyminen lisää loukkaantumisriskiä. Ja totta kai vahva peruskunto mahdollistaa enemmän kovaa harjoittelua.

 Räjähtävyys. Kimmoisuutta me Savo Volleyssä harjoittelemme kesällä erilaisin ponnistustreenein. Tutuin on varmasti aitahyppy. Kaudella koen että hyppyjä tulee vähintäänkin tarpeeksi peleissä ja harjoituksissa. Toki on aivan eri asia kehittää ponnistusta erillisessä harjoituksessa kuin pelitilanteessa.

Kauden aikana tutumpi väline tähän tarkoitukseen on painonnostotanko. Minulla on ammattivalmentajan tutkinto Vierumäeltä ja näytöt tutkintoa varten tein painonnostosta. Mielestäni lajit joissa ollaan räjähtävyyden ja nopeuden kanssa tekemisissä edellyttävät nostamista. Pari kertaa olen heittänyt tutuille valmentajille kysymyksen ”miten teidän urheilijat osaavat nostaa”. Vastaus on monesti ollut ”ei me olla painonnostajia”. Tiedän. Puhtaat nostotekniikat mahdollistavat oikean lihasvoiman sekä tiiviin lihasmassan hankinnan ilman loukkaantumisia ja ylimääräisiä kiloja.

Nykyisessä lentopallossa myös keskimiesten ja jopa hakkureiden pitää olla ketteriä. Minun nuoruudessani keskimiehen tiikeri muistutti monesti kaatuvaa puhelinpylvästä.

 Lihasten ja nivelten liikkuvuudella on iso merkitys loukkaantumisiin sekä suorituskykyyn. Irtonainen lihas on toimintakuntoinen. Opiskelen kaiken muun ohella urheiluhierojaksi Vuokatissa, ja olen ollut etuoikeutettu, kun olen päässyt hieromaan joukkueen pelaajia.

 Osaatko arvata kenen Savo Volleyn pelaajan lihaksisto on hierojan sormituntuman mukaan parhaassa kunnossa?

 ”Urheilijan pitää näyttää urheilijalta”. Niin se on. Syö paljon ja monipuolisesti. Jos haluat olla ammattilainen, älä käytä sokeria ollenkaan.

 Suorittaessani valmentajan ammattitutkintoa ryhmään kuului monen lajin edustajia eikä pelkästään punttijulleja. Oli yksilölajien edustajia, mutta myös paljon joukkuelajien valmentajia. Saimme erittäin hyvää keskustelua aikaiseksi siitä, kuinka paljon lajiharjoitusta tarvitaan kilpailukaudelle. Itse näen asian niin että se on yksilöllinen asia. Toinen haluaa nukkua Mikasa kainalossa jotta tatsi palloon säilyy, toiselle pari-kolme lajiharjoitusta viikkoon + peli on tarpeeksi.

 Lajitaitojen näkökulmasta katsottuna pelaajat voivat olla aikuisiälläkin eritasoisia. Monesti laji aloitetaan jo alle kymmenvuotiaana. Kun tällainen pelaaja saavuttaa armeijaiän, ollaan tilanteessa, missä loppu pyritään tekemään fysiikalla ja vuosien tuomalla pelisilmällä.

Ei ole myöskään harvinaista, että laji on aloitettu 15-vuotiaana. Silloin menee pitkälle päälle kahdenkymmenen ikävuoden että toistoja on taitojen kannalta riittävästi.

 Pelaajat ovat erilaisia. Yksi tarvitsee lajiharjoituksia, toinen tarvitsee omia fyysisiä heikkouksia vahvistavia harjoitteita ja huoltoa. Joka tapauksessa yksilöiden erilaiset tarpeet täytyy huomioida, jotta pelaaja tuntee olevansa kunnossa jokaisessa pelissä.

Itseluottamus on kuitenkin viime kädessä se asia, joka tekee mestareita.

 Siihen perustuu myös urheilukeskus Sawon slogan, Voima on voimaa. Savo Volley harjoittelee fysiikkaa nyt talvikaudella pääsääntöisesti Sawolla, jokunen treeni pidetään myös samassa kiinteistössä sijaitsevassa HuippuCenterissä. Tilat palvelevat erinomaisesti joukkuelajien urheilijoita, jotka tekevät yhdessä fysiikkaharjoituksia. Sawolta löytyy kuusi nostolavaa, joten vuoroja ei tarvitse odotella ja jos tiukka paikka tulee, niin voidaan mennä alakertaan jossa on koko CrossFit Sali käytössä.

 Kenen lihaksisto on parhaimmassa kunnossa?

Tätä kysyin aiemmin, ja tässä vastaus: Antti Siltala.

Sillin esitykset kesän EM kisoissa eivät jääneet keneltäkään huomaamatta. Mies taisteli pelistä toiseen, oli joukkueen paras pelaaja sekä johtaja.

 Itse mietin, missähän kunnossa Salahmin Sulttaani palaa kisoista kotiin. Viikko kisojen jälkeen Silli tuli minulle ensimmäistä kertaa hierontaan ja olin aivan ihmeissäni. Savo Volleyn mukana todella kova kesäharjoittelu, maajoukkuekomennus, EM-turnaus - ja ukko on tässä kunnossa.

Työ mikä on tehty teini-iässä ja kahdenkympin molemmin puolin, huolelliset lämmittelyt sekä omatoiminen huolto mahdollistavat sen että Antti on edelleen yksi maailman parhaita työssään. Siinä on monelle nuoremmalle opeteltavaa ja esikuvaa.

 -Risto