Poikkeava blogi eli savolaisittain poekkeeva loki on osio josta löydät kirjoituksia Savo Volleystä, lentopallosta ja kaikesta muusta mielenkiintoisesta maan ja taivaan väliltä.

Väittämäkeskustelu

    12.02.2020, 13.19
 
 
 

Kuopiosta löytyy pääsarjatason palloilujoukkueita lukuisa määrä.

Ikuisuuskysymyksiä on paljon. Yksi niistä on, riittävätkö suhteellisen pienen paikkakunnan resurssit monen eri lajin seuroille. Entä tekevätkö seurat tarpeeksi yhteistyötä? Onko seurojen välillä kateutta? Kysymyksiä joutuvat pohtimaan kaikki seurat. Valitettavasti pohtiminen tehdään yleensä vain oman seuran sisällä.

Tämä Poekkeeva Loki hakee korjausta tuohon epäkohtaan. Keksimme viisitoista väitettä ja pyysimme niihin kommentteja kuudelta urheiluseuralta sekä yhdeltä fanien edustajalta.

Fanien edustajana toimii Tero Vainikainen, KalPan vastaukset kirjasi Pasi Kuivalainen, KuPSin kirjoittaja oli Viki Savonen, Puijo Wolleyn vastaukset saimme Niina Pirskaselta, Steelersin vastaaja oli Pekka Utriainen ja Welhojen kommentit olivat allekirjoittaneet Antero Nissinen ja Jani Liukkonen.

Savo Volleyn omat kommentit kirjoitti Raine Siltala.

Pääsarjatason palloilujoukkueet tekevät liian vähän markkinointiyhteistyötä.

Fani: Urheilua suhteellisen paljon seuraavana en ole juurikaan huomannut kuopiolaisten palloiluseurojen markkinointiyhteistyötä. Lähinnä mieleen tulee Ev.lut. seurakuntien kummipelit KalPa:n ja KuPS:n kanssa. Näitä pelejä on markkinoitu ristiin.

KalPa: Uskomme, että seurat tekevät asioita, myös yhteistyötä keskenään omien resurssiensa mukaan. Jokainen tekee varmasti asioita resurssiensa äärirajoilla, mitä täytyy arvostaa.

KuPS: Savolaiset pääsarjatason palloilujoukkueet tekevät liian vähän yhteistyötä, pitää paikkaansa. Se on toisaalta myös ymmärrettävää, koska arki seuratyössä on kiireistä ja seurojen välisellä yhteistyöllä pitäisi tuottaa myös jotain lisäarvoa koko yhteisölle.

Puijo Wolley: Vähäistä on, toki ihan neutraali tilanne näin.

Savo Volley: Olemme avoimia yhteistyölle. Tapahtumiimme ovat muut seurat tervetulleita lähes poikkeuksetta. Mm. SiiPe on ollut promotelttansa kanssa tapahtumissamme promoamassa kauden alkuaan. Olemme myös vierailleet Welhojen ja KuPSin peleissä pelaajiemme kanssa ja sopineet markkinointiviestintää osaksi vierailuja. Olemme tehneet myös jonkin verran sosiaalisen median ”markkinointivaihtoa”. Henkilökohtainen mielipiteeni on että seuroilla voisi olla yhteinen markkinointiryhmä. Siellä voitaisiin pallotella ideoita markkinoinnista ja sopia yhteisiä tempauksia. Meillä on täällä Kuopiossa hieno tilanne pääsarjalajeissa. Meidän pitäisi ottaa siitä kaikki ilo irti ja tukea toistemme tekemisiä. Itse en ajattele muita seuroja uhkana tai kilpailijoina. Ajattelen, että muuttuvassa maailmassa kaikki pöhinä urheilun ympärillä on hyväksi ja voisimme keksiä hyvinkin poikkeuksellisia tapoja palloilumarkkinointiin. Voisiko meillä olla yhteinen realitysarja? Voisiko meillä olla yhteinen sivusto, jossa olisi kootusti ottelumme ja etuja?

Steelers: Totta. Olisi kaikkien edun mukaista tuoda esiin sitä, että Kuopio on paitsi urheilukaupunki, erityisesti palloilukaupunki. Uskon että tämä on tulevien vuosien asialistalla kaikilla, saadaan toivottavasti avattua päätä tämän osalta.

Welhot: Voisi tehdä keskitetysti enemmänkin. Iso mahdollisuus voisi olla siinä, että kaupunki ja kaikki palloilujoukkueet olisivat yhdessä nostamassa tietoisuutta Kuopiosta. Jokin yhteinen ajatus/ slogan?

 

Joukkueet voisivat käyttää esimerkiksi yhteisiä fysiikkavalmentajia.

Fani: Yhteisestä fysiikkavalmentajasta on fanin vaikea vastata, itselle tulee mieleen voisiko eri lajien fysiikkavalmentajat tukea toisiaan ja antaa vinkkejä yli laji rajojen fysiikkavalmennukseen. Luulen että fysiikkaharjoitukset tapahtuu aika samaan kellon aikaan niin yhteisellä valmentajalla varmaankin aikataulullisesti haastavaa valmentaa useampaa joukkuetta.

Puijo Wolley: Ei varmaan esteitä periaatteessa, toki henkilökysymys ja käytännön aikataulujärjestelyt osoittautuvat usein vaikeiksi.

KalPa: Mikäli mahdollista, yhteiset hankinnat / investoinnit ovat luonnollisesti positiivinen asia, tällaista yhteistyötä olemme tehneetkin. Olemme panostaneet täysipäiväiseen fysiikkavalmentajaan, joka toimii myös luisteluvalmentajana, joten hänen tuntimääränsä täyttyvät jo Olvi Areenan uumenissa.

KuPS: Eri mieltä. Ainakin jalkapallon parissa fysiikkavalmetajalle on päivittäinen tarve ja he ovat kokopäiväisessä työsuhteessa, joten heillä ei myöskään ole aikaa muille joukkueille.

Savo Volley: Mulla on tunne ettei kompetenssini riitä tästä aiheesta keskustelemiseen. Jos jollain on esittää tällaiseen ideaan perustuvaa faktaa niin uskon Savo Volleyn olevan kiinnostunut kuulemaan. Meillä valmennustiimi ja fysiikkavalmentaja kantaa päävastuun, heittäisin soijanakin siis heille.

Steelers: Ehkä joiltain osin. Taitovalmennus sopisi tähän ehkä paremmin, nimenomaan liikkumisen taito. Offseasoneilla jokaiselle urheilijalle olisi hyvä olla tarjota aina jotain uutta, perusliikuntataitoja kehittävää toimintaa.

Welhot: Voi olla täysin mahdollista. Parhaimmillaan yhteinen hyöty, jaettu kustannus.

 

Olisitko valmis palloilujoukkueiden yhteiseen ”palloilukorttiin”? Katsojalle tulisi lipun hinnaksi esim. 5 euroa, ja sillä pääsisi seuraamaan jokaisen nais- ja miesjoukkueen yhden runkosarjan ottelun. Lisäelementti: Kortin ostanut saisi vastata jokaisen mukana olevan joukkueen ottelutapahtuman palautekyselyyn, josta voisi voittaa esim. tuotepalkintoja. Jokaisen kortissa olevan joukkueen ottelussa käynyt henkilö palkitaan lempijoukkueensa fanituotteella.

Fani: Fanina tällainen "palloilukortti" kuulostaa erittäin houkuttelevalta, matala kynnys käydä seuraamassa itselle uutta tai vähemmälle huomiolle jäänyttä lajia. Mainittu lisäelementti lisäisi houkutusta hankkia kortti.

KalPa: Eri lajeissa kustannukset ja sitä myöten minimihinta, millä lippuja voi kampanjoissa myydä, vaihtelevat. Mikäli on mahdollista löytää kaikille osapuolille toimiva ratkaisu, suhtaudumme asiaan positiivisesti.

KuPS: Hyvä idea ja sillä voisi saada sitoutettua uusia katsojia seurayhteisöön.

Puijo Wolley: Periaatteessa ok, jättäisin tuon palkitsemisen pois. Käy helposti niin että ”kups ”saa jakaa fanituotteita enemmän kuin toiset ja niiden jälkitoimitusten kanssa säätämistä tällaisen erillisjärjestelyn merkeissä. 

Savo Volley: Ehdottoman valmis. Tämähän on toteutettu Tampereella onnistuneesti.

Steelers: Kyllä, varmasti jotain yhteistä lippu- tai muuta sisäänpääsymalliakin voisi viritellä, mutta mielestäni tärkeämpää olisi saada yhdessä ulos sitä viestiä että Kuopiossa palloillaan vahvalla ammattitaidolla, kovalla tasolla ja rajusti töitä tehden. Suomalainen ihminen on luonnostaan taitava löytämään itselleen ilmais- tai alennuslipun, kansallisurheilua lähes se. Nyt käyntiin saatu kirjasto-yhteistyö on hyvä ja varmasti lisää vastaavia kannattaa kehitellä, mutta tärkeintä olisi saada läpi sitä viestiä, että meidän urheilijoiden näkemisestä kannattaa myös vähän maksaa – se raha ei nimittäin mene superrikkaille seurapomoille tai ylikansallisille yrityksille, vaan auttaa kyseessä olevan seuran toimintaa ja sen kehittämistä.

Welhot: Pienellä jalostamisella voisi olla tulevan joulun lahjahitti. ”Vähintään yksi peli kaudessa” porukalle tätä voi myydä 10 vuoden korttina. Antaa katsojalle mahdollisuuden tutustua eri lajeihin ja seuroille mahdollisuuden “yhteisen näkyvyyden lisäämiseen”.

 

Kuopiolaiset palloiluseurat ovat halukkaita ja motivoituneita tekemään yhteistyötä muiden kuopiolaisten palloiluseurojen kanssa.

Fani: Toivon että seurat tekisivät enemmän yhteistyötä keskenään, esim jonkinlainen yleisötapahtuma missä voisi kokeilla lajeja ja tavata huippu-urheilijoita.

KalPa: Olemme tehneet vuosien saatossa yhteistyötä niin paikallisten urheiluseurojen kuin kulttuuripuolen toimijoiden ja myös tapahtumajärjestäjien kanssa, joten tämä on ihan tuttua.

KuPS: Halukkuutta olisi varmasti, mutta motivaatio voi olla hakusessa, koska yhteistyön tekeminen tapahtuisi usein oman työajan ulkopuolella.

Puijo Wolley: Varmasti tahtoa on, mutta varmasti aikaresurssit esteenä muillakin kuin meillä ja oman seuran askareisiin ei riitä aika. Tarvinnee henkilön, joka esim. järjestää ja aikatauluttaa yhteistyötapahtumia/otteluvierailuja/tekee sovitusti viestintää tms parhaimmillaan koko vuoden ympäri. Yritystä on siis ollut jo, ja hyvässä hengessä, mutta jäänyt vain leijumaan kiireiden vuoksi.

Savo Volley: Savo Volley on jo historian alusta asti toteuttanut monia isoja yhteistyökuvioita näkyvyyden parantamiseksi. Esimerkiksi vuonna 2018 kesällä Sporttia Rannalla -tapahtuma, jossa monet kuopiolaiset pääsarjaseurat kisailivat keskenään parimelonnassa. Hauskaa oli, että huippu-urheilijoiden kisassa voiton vei yleisöstä arvottu pari, jolla ei ollut kokemusta soutamisesta, saati toisistaan! Näemme yhteistyön todella tärkeänä, ja olemme motivoituneita.

Tälle keväälle jumppasimme pitkään palloilulajien sporttibrunssia yhdessä mediavaikuttaja Juha Jylhäsalmen kanssa. Tämän projektin tiimoilta on pakko todeta että seurat eivät mielestäni antaneet positiivista signaalia yhteiseen tapahtumaan. Paikalle oli kutsuttu mediaa ja päivä oli suunnattu urheilijoiden ja seurojen väliseen verkostoitumiseen ja vierailuihin toistensa peleissä.

Suurimpana haasteena allekirjoittanut koki, että seuroilla ei ollut selkeää vastuuhenkilöä joka olisi ottanut oman seuransa puolesta kopin ja tiedottanut järjestäviä tahoja oman seuransa tilanteesta. Omissa ajatuksissani pyrin kunnioittamaan aina vahvasti lähestyjää, oli konteksti mikä tahansa. Meidän tulisi aina arvostaa aloitteentekijän näkemää vaivaa. Me seuratyöntekijät taistelemme paljon resurssipulasta, kaikkeen ei vain riitä aikaa. Tässä esimerkkitapauksessa pyrimme saattamaan yhteen 13 seuran edustajaa pelaajineen ja medioineen. Epäselkeys seurojen osallistumishalusta oli epäselkeä aina alusta loppuun saakka, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Olisin arvostanut paljon oma-aloitteista ottautumista seurojen puolelta.

Uskoisin että ratkaisu seurojen väliseen yhteistyöhön voisi olla esim. 4 x vuodessa tapaaminen markkinoinnin saralla. Vastuuhenkilöt tulisivat tutuksi ja prosessit etenisivät.

Steelers: En näe suuria ongelmia tässä, sanoisin jopa että meillä on asiat poikkeuksellisen hyvin. Parannettavaa löytyy aina, mutta seurat tulevat täällä hyvin keskenään toimeen ja kaikesta ollaan valmiita aina keskustelemaan. Yhteistyön määrää olisi toki mahdollista kasvattaa, mutta se on ehkä enemmän resurssi ja tottumiskysymys kuin kiinni halukkuudesta tai motivaatiosta.

Welhot: Epätodennäköistä että mikään seura sulkee pois yhteistyötä jonkun toisen tahon kanssa. Kaikki ovat “samassa veneessä”. Pitää vaan löytää keinot, välineet, foorumit ja sopiva rakenne.

 

Seurojen välinen kokoluokkahierarkia estää halukkuuden yhteistyöhön.

Fani: Fanina luulen että asia on aika pitkälti näin, ikävä kyllä.

KalPa: Emme koe hierarkiaa seurojen välillä, teemme kaikki seurat mahdollisuuksiemme mukaisesti parhaamme kuopiolaisen / savolaisen urheilun ja ympäristön eteen. Luonnollisesti pienemmillä seuroilla on vielä vähemmän henkilö- ja aikaresursseja toteuttaa asioita ja on mietittävä hyvinkin tarkkaan, mihin on mahdollisuus lähteä mukaan.

KuPS: Tähän en usko, kokoluokkaerot pitää vain ottaa huomioon yhteistyössä.

Puijo Wolley: Ei havaintoja tällaisesta.

Savo Volley: En haluaisi ajatella että näin on. Toki seurat itse priorisoivat yhteistyötarpeen ja seuraavat omaa strategiaa, ja sitä myötä kaikkea yhteistyötä ei koeta tarpeelliseksi. Pyrin kuitenkin ajattelemaan että yhteistyössä on voimaa, antamatta ajatuksia sille kenellä on eniten ja kenellä vähiten katsojia ja mikä on markkina-asema. Yhdessä on aina parempi kuin yksin.

Steelers: Kokoerot hankaloittavat toki asioita, se on selvää, mutta en koe että se vähentäisi varsinaisesti halukkuutta. Haasteita tulee monella tapaa esim lippujen/kausikorttien hintojen osalta, mutta kyllä seurat ovat mielestäni halukkaita – se että onnistuuko yhteistyö ei välttämättä aina ole kiinni halusta.

Welhot: Ehkä kokoluokkaero voi vaikuttaa enemmän konkreettisiin yhteistyön mahdollisuuksiin kuin halukkuuteen. Onko enemmän kysymys seurojen keskeisten ihmisten tahtotilasta ja onko yhteistyön mahdollisuuksia kunnolla koskaan selvitetty?

 
Savo Volleyn markkinointi menee liikaa show-meiningiksi.

Fani: Savo Volleyn markkinointi on jotain uutta suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa, markkinointivideot ovat yllättäviä ja juonellisia, valokuvat erittäin laadukkaita ja näyttäviä. Toivon että Savo jatkaa yllätyksellisyydellään markkinointiaan!

KalPa: Jokainen seura toimii omien arvojensa, strategiansa ja resurssiensa mukaisesti. Savo Volleyn markkinointia emme ole seuranneet, joten emme osaa sitä kommentoida. Toivottavasti katsomot täyttyvät, niin Savo Volleylla kuin muillakin paikallisilla seuroilla!

KuPS: Välillä se menee siihen, mutta sitähän markkinointi on. Välillä on lyötävä takalaiton.

Puijo Wolley: Jokaisen seuran oma asia mitä ja miten markkinoi.

Savo Volley: Jos ja kun minulta kysytään, ei meillä ole mitään show-meininkiä. Me ollaan rakennettu brändiä tarkkaan ja harkitusti. Halutaan olla rohkeita ja elämyksellisiä. Meillä pyritään siihen että kaikilla sidosryhmillä on kivaa ja aiheutetaan dopamiiniryöppyjä monin eri tavoin. Markkinointi ja komediallinen lähestyminen säkenöi usein iloa. Sitä peli-iloa meidän jätkillä on kentällä, toimistonväellä officella ja talkoolaisilla talkoissa. Kyse ei ole siis show-meiningistä, vaan valitun linjan toimeksipanoa intohimoisesti.

Steelers: Ei mene. Lentopallolla on alueella pitkät perinteet ja arvelen mahdollisen vastarinnan tulevan pääosin lajin ’sisäpiiristä’. Näin ulkopuolisen silmin Savo Volleyn viestintä on ollut oikein virkistävää.

Welhot: Savo Volley on onnistunut hyvin kuvallisessa viestinnässä ja mielenkiintoisten tarinoiden rakentamisessa. Myös isot pisteet jatkuvuudesta ja tasalaatuisuudesta. Uudet ja raikkaat avaukset ovat hyvää oppia kaikille.

 

Seurojen pitäisi vaihtaa markkinointiviestintää ottelutapahtumissa esim. äänimainoksilla.

Fani: Mielelläni näkisin eri ottelutapahtumissa myös muiden lajien tapahtumien markkinointia, siinä tuskin häviää kukaan jos toinen toista tuetaan tapahtumamarkkinoinnissa, päinvastoin mitä ilmeisimmin toisi uusia kasvoja katsomoihin!

KalPa: Kotiotteluissamme on käynyt 80-90-luvuilta lähtien esittäytymässä useita pohjoissavolaisia seuroja, joko ennen uutta kautta tai menestyskauden jälkeen. On koettu yhdessä seurojen esille tuominen tällä tavoin heille enemmän pidempiaikaista hyötyä tuovaksi, kuin yksittäisten otteluiden mainostamisen.

KuPS: Tätä on meillä ainakin välillä harrastettu joissain ottelutapahtumissa. Vaikea sanoa, että onko se ollut kannattavaa.

Puijo Wolley: Olisi hyvä – tähän tarvitaan se ”huolehtija” kaudet on pitkiä ja pelkkä otteluohjelman toimittaminen kauden alussa toiselle pitää tätä käynnissä ja tasapuolisena

Savo Volley: Yhteistä markkinointiviestintää voisi pallotella seurojen kanssa yhdessä. Kollektiivinen ristiinmarkkinoiti voisi joissain medioissa toimia loistavasti!

Steelers: Tämä olisi varmaankin todella hyvä konkreettinen yhteistyömalli. Lisäisin vielä ihan printti- ja somemateriaalin mukaan. Toimisikohan Liikkuva Kuopio hyvänä alustana digin puolella? Viikko, kuukausi ja vuosikalenteri, jossa olisi kaikkien lajien pelit helposti nähtävissä yhdistettynä peleissä tulevien äänimainoksien kanssa?

Welhot: Jokainen seura miettii tämän omalta kohdaltaan. Jälleen hyvä mahdollisuus.

 
Kuopiossa on huonot palloilulajiolosuhteet.

Fani: Kuopion palloilulajiolosuhteet ovat aina tulleet perässä lajien vaatimustasoon nähden, varsinkin sisäpalloilulajien tilat ovat säälittävässä kunnossa. Hävettää kuopiolaisena urheilufanina tuoda ulkopaikkakuntalaisia ottelutapahtumiin kun poikkeuksetta vieraat säälivät Kuopion olosuhteita. Joukkueet kyllä pärjäävät ja pärjäisivät vieläkin paremmin jos kunnon olosuhteissa väkeä kävisi enemmän katsomoissa tuoden mm. lippu- ja oheismyyntituloja seuroille.

KalPa: Jokainen seura osaa parhaiten kertoa omista olosuhteistaan, mahdollisista toiveista ja myös mitä he ovat itse tehneet olosuhteiden kehittämiseksi. Meille yksityisellä rahalla olosuhteiden kehittäminen nykyiselle tasolle oli noin 15 vuoden projekti. Lopputulokseen olemme kyllä tyytyväisiä, ja kiitollisia kaikille osallisille.

KuPS: Jalkapallossa tähän tuli iso harppaus eteenpäin Lippumäen ylipainehallin myötä. Sitä ennen jalkapallon olosuhteet olivat Suomen huonoimpien joukossa. Uutta stadionia odotellessa.

Puijo Wolley: Olosuhteita on, jossain ottelutapahtumissa hinta/saatavuus haastavaa. Oman seuran kohdalta kaupungin kanssa järjestelyt kunnossa ja kehittyy.

Savo Volley: Tulin vuonna 2017 Helsingistä Kuopioon. Mulla oli omat mielikuvani Kuopiosta todellisena urheilukaupunkina. Olin vuosittain käynyt pistokeikoilla mm. KuPSin peleissä. Tänne asetuttuani, huomasin aika pian että sisäpalloilulajien olosuhteet ei pääsarjatason joukkueille ainakaan ole optimaaliset. Onneksi kaupunki tekee loistavaa duunia ja olosuhteet tulevat varmuudella parantumaan lähitulevaisuudessa.

Steelers: Parannettavaa on, tulee varmasti aina olemaan meidän käyttäjien mielestä. Huonot on ehkä liian voimakas sana ja ymmärrän sen haasteen joka me seuroina ollaan tehty kaupungille – lajikirjo on aika runsas Kuopion kokoiselle kaupungille, joten erilaisia tiloja tarvittaisiin todella paljon. Mikäli halutaan radikaalisti parantaa olosuhteita, on meidän seurojen varmuudella oltava aktiivisempia ja valmiita osallistumaan tilojen kehittämiseen ja rakentamiseenkin. Tässä olisi varmaan myös yhteistyön paikkaa?

Welhot: Kuopiossa on varmaan yhdet Suomen parhaat palloilulajiolosuhteet pelaamisen kulttuurin osalta. Tällä seudulla halutaan aina olla kentän paras ja ovelin. Etäisyydet ovat alueella inhimilliset, on vaihtoehtoja, aitoa intohimoa, on ihmisiä, on perinteitä. Tätä kulttuuria ei voi ostaa. Rakennetut puitteet puolestaan eivät kaikilta osin ole toimintaa tukevia. Tämä vaikuttaa toiminnan kehittämiseen ja tulevaisuuden visiointiin.

 

On tärkeää, että pääsarjajoukkueella on myös omaa junioritoimintaa.

Fani: Tärkeintä on että pääsarjajoukkueen lajilla on laadukasta junioritoimintaa paikkakunnalla, tämä mahdollistaa pelaajille polun juniorista edustustason urheilijaksi. Omaa toimintaa ei siis välttämättä tarvita jos toinen seura hoitaa juniorityön, mutta tällaisessa tapauksessa seurojenvälisen yhteistyön on toimittava erittäin hyvin ja toisiensa toimintaa tukien!

KalPa: Oman pelaajapolun kautta edustusjoukkueeseen nousevat pelaajat on kirjattu seuramme strategiaan. Sen lisäksi vahva juniorityö on ympäri Suomea tunnettu ja olennaisen tärkeä osa seuramme imagoa. Vastaavasti oman kaupungin Liiga-pelaajat ovat tärkeitä esikuvia junioreille.

KuPS: Elinehto, mikäli toiminta halutaan pitää pitkäkestoisena. Junioripelaajista ja heidän perheistä syntyy yhteisö, joka myös on seuran takana niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä.

Puijo Wolley: Kuuluu seurojen omiin valintoihin ja resurssien käyttämiseen.

Savo Volley: Strategiakysymys. Meidän tapauksessa junioritoiminta tarkoittaa yhteiskuntavastuullista toimintaa kaikkien halukkaiden junioriseurojen kanssa yli lajirajojen. Yksittäisenä nostona: Ohjaamme puolet kaikista ennakkolipputuloista lyhentämättömänä meidän yhteistyöseuroille. Haluamme että junioriurheilu voi hyvin, eikä lajilla ole väliä. (www.savovolley.fi/juniorituki).

Steelers: Elintärkeää. Se että toimiiko pääsarjajoukkue eri nimellä kuin junioritoiminta ei ole merkityksellistä. Pääsarjajoukkue tarvitsee omia, kotona kasvatettuja pelaajia, katsojia, valmentajia ja yhteistyökumppaneita – kaikki nämä on parhaiten saavutettavissa siten, että kaupungissa on mahdollisimman laaja ja laadukas oman lajin junioritoiminta. Pääsarjajoukkueet tarvitsevat aktiivisen junioritoiminnan ja juniorit tarvitsevat esikuvia, joten tämä on kaksisuuntainen tie.

Welhot: On tärkeää, että eri lajeilla on junioritoimintaa, se luo lapsille ja nuorille mahdollisuuden liikkua. Esikuvat ovat oleellinen osa urheilukulttuuria. Oman “väriin” kiinnittyminen on usein osa fanin kasvuprosessia.

 

Kateus toisen joukkueen menestyksestä estää halukkuuden seurojen väliseen yhteistyöhön.

Fani: Toivon ettei väittämä pidä paikkaansa!

KalPa: Kaikki seurat tuovat omalla laadukkaalla toiminnallaan arjessa lisäarvoa tälle alueelle, tuovat paitsi urheiluviihdettä katsottavaksi, ovat myös tärkeitä harrastusmahdollisuuksien tarjoajia ja liikunnallisen elämäntavan esimerkkejä.

KuPS: KuPS:ssa ei ainakaan kadehdita ketään, mutta varmasti yleisellä tasolla jonkin sortin ongelma.

Puijo Wolley: Ei mahda olla kenelläkään tämä esteenä.

Savo Volley: Höpsis.

Steelers: En usko tähän ollenkaan. Menestys luo menestystä ja olen aidosti sitä mieltä että meillä on asiat tältä osin erinomaisen hyvin täällä.

Welhot: Parasta lääkettä tähän on sopimus, että kaikki voittavat samalla kaudella mestaruuden, niin ei tarvitse kenenkään mieltänsä pahoittaa. Oikeasti jonkun toimijan menestys pitäisi vaan antaa muille eväitä, intoa ja ylpeyttä siitä, että täällä osataan ja pystytään. Kaikkinensa tähän yhteistyöhön, sen muotoihin ja määrään vaikuttavat tuttuus, yhteiset intressit, yhteiset kokemukset, saavutettavissa olevat hyödyt ja käytettävissä oleva aika. Tästä rakentuu luottamus, jonka pohjalta yhteistyö mahdollistuu myös pitemmälle ajalle. Uskoisin, että monella seuralla oman ”jutun” pyörittäminen vie arjessa aika paljon resursseja ja vaikka yhteistyölle voisi olla tarve ja paikka, niin ei ehditä ajatella muita toimijoita.

 

Seuran pitää päästä esittelemään omaa lajiaan toisen lajin kotitapahtumassa.

Fani: Olisi kiva nähdä ottelutapahtumissa myös muiden seurojen toimintaa esim erätauolla tai ottelua ennen. Muutama vuosi sitten esim Puijon Pesiksen peleissä oli kisaamassa silloisen Leka Volleyn, KalPa:n ja KuPS:n pelaajia, lisää tällaisia leikkimielisiä vääntöjä eri lajien välillä.

KalPa: Olisiko seurojen yhteinen tapahtuma ponnistukseltaan pienempi seuraa kohti, kuin käydä olemassa esillä useamman seuran ottelutapahtumissa? Lisäksi ottelutapahtuman ulkopuolella oleva tapahtuma voisi olla kaikille ilmainen mahdollisuus tutustua uusiin lajeihin.

KuPS: Sovittavissa oleva juttu, mutta tämäkin vaatii tekijöitä ja ihmisten aikaa. Vaikea sanoa, onko se sen arvoista.

Puijo Wolley: Ei tällaista voi määrätä, olosuhteet ja jo otteluaikataulut tuovat omat haasteensa ja varainhankinnan mahdolliset sopimukset kaikilla etusijalla, mutta mielenkiintoinen vaihtoehto.

Savo Volley: Kannustaisin yhteistä tapahtumaa jossa kaikki ovat esillä. Toki olemme avoimia yksittäisiin tempauksiin, eli olemme valmiina antamaan tilaa muille seuroille tapahtumissamme, ja olemme monesti antaneetkin.

Steelers: Mikä ettei ja oma kokemus on että näin tapahtuukin. Oma aktiivisuus on tärkein tässä(kin).

Welhot: Nähtävä mahdollisuutena. Hyvin toteutettuna on kiva kaikille. Joidenkin lajien osalta haasteellista/käytännössä mahdotonta. Mutta eri lajien urheilijoiden tunnettuuden lisääminen eri lajien välisillä tempauksilla yms. on mahdollisuus.

 

Kuopio on Suomen mittakaavassa merkittävä palloilukaupunki.

Fani: Kuopio on todellakin Suomen mittakaavassa merkittävä ja menestyvä palloilukaupunki, pienen savolaisen ylpeyden aihe ihan! Kuopion kaupunki voisi käyttää tätä tilannetta paremmin hyödykseen markkinoinnissaan!

KalPa: Kyllä, Kuopio on hyvä, monipuolinen urheilukaupunki.

KuPS: Ehdottomasti. Ja Kuopiohan on jalkapallokaupunki.

Puijo Wolley: KYLLÄ.

Savo Volley: Helppo ja hölmö väittämä. Kyllä.

Steelers: Ilman muuta on! Pääsarjajoukkueet lähes jokaisessa lajissa on valtavan hieno saavutus jo itsessään, mutta lisäksi täällä ollaan myös kilpailukykyisiä ja monella tapaa erittäin kiinnostavia, myös alueen ulkopuolisille ihmisille. Meillä on paitsi perinteitä, myös rohkeutta ja uskallusta erottua, niin kentällä kuin kentän ulkopuolella.

Welhot: Huoletta voidaan julistaa Suomen Palloilupääkaupungiksi. Historian ja nykytilanteen kautta mitaten. Lisäksi Kuopio = hyvinvoinnin pääkaupunki (kaupungin visio). Kuopio = Muailman Napa. Helposti siis Palloilupääkaupunki.

 

Eri lajien seurat kilpailevat suoraan samoista katsojista, joten yhteistyö ei ole järkevää.

Fani: Eri lajien seurat kilpailevat samoista katsojista vain jos on päällekkäiset ottelutapahtumat, hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä näitä päiviä ei montaa pelikaudella pitäisi olla, ja jos sattuu niin voisiko molempiin tapahtumiin päästä yhteislipulla?!

KalPa: Koemme, että jokainen seura kilpailee vain ihmisten vapaa-ajasta, eivät toistensa kanssa, ja katsojat sitten päättävät, mitkä tapahtuvat ovat hänen vapaa-aikansa arvoisia.

KuPS: Samoista katsojista kilpaillaan, mutta se ei sulje pois yhteistyötä.

Puijo Wolley: Eiköhän tämä olisi yksi tärkeimmistä yhteistyön syistä – jos ei muuta niin käydään läpi otteluohjelmia ja pyritään välttämään päällekkäisyyttä kuten teemme Savon kanssa jo. Tärkeimpänä yhteistyön syynä pitäisi olla uusien katsojien aktivointi ja heidän eri seurojen ottelutapahtumissa käyminen

Savo Volley: Kaikki yhteistyö on tärkeää. Ei urheiluihminen vaihda seuraa kuin sukkaa, vaan kannattaa urheilua omista syistään. Uskon että urheiluihmisen maailma vain avartuu kun tutustuu muihin lajeihin, etenkin jos se oma ykköslaji on toiminut kannustajana tutustumaan toisiinkin lajeihin.

Steelers: Päinvastoin. Suurin käytännön haaste on ottelupäivät, samaan aikaan pelaaminen on selkeästi haaste johon ei ihan helppoja ratkaisuja ole, mutta ehkä jotain parannettavaa löytyisi paremmalla yhteistyöllä. Väitän että kaikilla seuroilla on omat ’hard core’ faninsa, joita olisi mahdollista saada myös toisten lajien katsomoihin ja suuri joukko kuopiolaisia olisi mahdollista saada katsomoihin yhteisellä markkinoinnilla ja viestinnällä. Urheilu on aina parasta paikan päällä.

Welhot: Taitaa televisio ja kotisohva olla se suurin kilpailija näistä katsojista. Mielenkiintoinen projekti voisi olla yhdessä lähteä aktivoimaan katsojia peleihin. Kaikki lajit kaipailevat lisää katsojia, jokainen oman toimintansa tämänhetkisen tason mukaisissa määrissä. Päällekkäiset tapahtumat pitäisi pystyä karsimaan, jottei potentiaalinen useamman lajin seuraaja joutuisi jättämään mitään välistä.

 

Kuopiossa ei riitä resursseja näin monen eri lajin pääsarjatason seurojen pyörittämiseksi.

Fani: Kuopiossa on riittävät resurssit usean pääsarjatason seuroille, olihan täällä aikoinaan jopa kolme jalkapallon pääsarjatason joukkuetta (Elo, Koparit ja KuPS) ja kaksi lentopallossa (KuPS-Volley ja Eki).

KalPa: Koemme, että jokaisella seuralla on mahdollisuus omalla tekemisellään vaikuttaa siihen, mitä ympäristölleen tarjoaa ja siihen, mitä ympäristöltään ansaitsee.

KuPS: Hyvin on riittänyt ja riittää jatkossakin.


Puijo Wolley: Riittää, työtä se vaatii, mutta riittää.

Savo Volley: Urheiluseurojen talouteen pätee markkinatalouden heilahdukset yhtä lailla kuin muuallakin yritysmaailmassa. Pk-yrityksien markkinointibudjeteissa tuskin on varaa olla taloudellisesti mukana kaikkien seurojen toiminnassa, eli siinä mielessä euro on tiukassa. Seuroilla on kuitenkin monia ansaintamalleja aina talkootöistä lipunmyynti- ja kahviotuottoihin, joten budjetteja luodessa tulee aina huomioida yleinen taloustilanne. Maailma on muuttunut entistä enemmän arvopohjaiseen ajatusmalliin yritysmaailmassa. Yritykset haluavat olla mukana kansanterveyttä edistävässä toiminnassa kuten urheilussa, ja meillä on mahdollisuus kasvattaa resurssejamme jos vain olemme aktiivisia ja teemme töitä myynnin eteen. Vastaan siis että riittää.

Steelers: Resursseista puhuttaessa varmaan raha on aina se ensimmäinen joka tulee mieleen. Kilpailu Suomessa ja Euroopassa on kovaa ja varainhankinta on ilman muuta meidän kaikkien haaste jos ja kun halutaan paitsi osallistua, myös menestyä. Johonkin tiettyyn lajiin tai muutamaan lajiin ’erikoistumalla’ kaupungit tai alueet pystyvät suuntamaan taloudelliset resurssinsa paremmin, mutta en usko että pitkässä juoksussa se on toimivaa. Tämä voi olla vähän korkealentoista, mutta Kuopion ja koko Savon pitäminen elinvoimaisena tarvitsee koko lajikentän kirjon ja se takaa meille kaikille parhaat elinolosuhteet. Muiden resurssien osalta yhteistyössä olisi ilman muuta mahdollisuuksia, niin talkoolaisten kuin eri ottelutapahtumissa tarvittavien välineiden suhteen, markkinointia unohtamatta.

Welhot: Jokainen pääsarjajoukkue kokoaa pääsarjan pelaamiseen tarvittavan resurssin omalla tavallaan. Jos on riittävä määrä tahoja, jotka kokevat seuran pääsarjatason pelaamisen merkityksellisenä, niin sitten pääsarjapelaamiseen on mahdollisuus. Haluamme uskoa, että resursseja riittää. Mikäli katsojakunta jättää livetapahtumat tulevina vuosina väliin, niin varmasti jokaisella lajilla on luvassa äärimmäisen vaikeita aikoja. Televisiointi lisää näkyvyyttä, mutta on toisaalta samaan aikaan uhka tapahtumien osalta paikan päällä. Tuottaako urheilu enää sellaisia elämyksiä ja tuntemuksia, kun digitaalinen ympäristö suoltaa koko ajan dataa…

 
Kuopiolainen urheilukulttuuri on menestysfanittamista.

Fani: Valitettavasti Kuopiossa on havaittavissa menestysfanittamista, kaikki enemmän eri lajien ottelutapahtumissa huomaa kyseisen ilmiön, nk "laji-niilot" on asia erikseen.

KalPa: Koemme, että perinteitä, seuralegendoja, oman kaupungin pelaajia, omaa identiteettiä, pitkäjänteistä työtä ja tätä mahdollistavia yhteistyökumppaneita sekä katsojia kyllä arvostetaan Kuopion alueella niin hyvinä kuin huonoina aikoina.

KuPS: Osittain kyllä, mutta ainakin meillä pitkät perinteet takaavat sen, että KuPS kiinnostaa aina sarjatasosta ja menestyksestä huolimatta.

Puijo Wolley: Osittain, mutta kannattajakuntansa varmasti kaikilla tulokseen katsomatta.

Savo Volley: Tämä on tälläinen todella viehättävä väittämä. On susijengibuumia.. leijonabuumia.. kupsibuumia.. huuhkajabuumia. Suuri hype lienee syntynyt aina urheilullisen ja markkinoinnillisen menestyksen harmoniasta ja suurien persoonien edesauttamana. Ihmiset haluavat olla osana menestystarinaa, eli sikäli varmaan meillä Savossakin katsomot täyttyvät eniten menestyksen hetkillä. Olisi hienoa maalailla ajatuksia kuinka me kaikki saisimme katsomot täyteen ja katsomokulttuurin vahvaksi perus runkosarjapeleihinkin. Ei ole helppo homma. Tapahtumien tulee olla puoleensavetäviä ja tarjota ihmisille elämyksiä, silloin yksittäisten pelien lopputuloksen merkitys pienenee kun katsoja viihtyy.

Steelers: On väärin linkittää tämä kuopiolaiseksi erityispiirteeksi, sama koskee minusta kaikkia ihmisiä. Meillä vaan toleranssit on pienempiä, katsoja- ja fanimäärät on marginaalisia ’ison maailman’ joukkueisiin verrattuna. Kaikkialla satunnainen katsoja menee mieluummin katsomaan voittoja kuin tappioita, ostaa mieluummin Suomen mestarin t-paidan kuin sarjapaikastaan tappelevan juuri valmentajansa kolmatta kertaa erottaneen joukkueen. Omien kannattaja – tai fanikerhojen toiminnan kehittäminen ja tukeminen on varmaan se ainoa tapa saada lisää 100% sitoutuneita katsojia, tuloksista riippumatta. Mielenkiintoinen ajatus on se, että olisiko tässä yhteistyön paikkaa eri lajien kesken? Onko realistista linkittää eri lajien hard core kannattajia, tai onko se edes mahdollista?

Welhot: Kyllä, kuten likipitäen kaikki suomalainen urheilun seuraaminen eli ehkä ei kannata rakentaa seuraavan kauden katsojakeskiarvoa katsojahuipun mukaan. Joukkueen menestys ja siinä mukana oleminen on varmasti yksi osallistumista lisäävä tekijä. Voittaminen on ollut tälle takapajuiselle kansalle aina iso asia ennen kaikkea sitä kautta, että saadaan manata huonoa menestystämme. Tunnusta väriä voi tulevina vuosina olla digitaalisen maailman kautta vielä haasteellisempi asia… toisaalta siellä voi nousta esille, mutta toisaalta nopeasti myös unohdetaan.